Samenwerken met een creatieve partner, dat betekent ook feedbackrondes: soms eentje, soms meerdere. In deze blog geven we enkele tips om effectief feedback te geven, zodat jullie samen kunnen gaan voor het beste eindresultaat.
Start bij de initiële briefing
Het is belangrijk om te beginnen met de initiële briefing van het project zodat je zeker bent dat iedereen op dezelfde lijn zit. Fris de probleemstellingen en doelen op, zodat iedereen begrijpt wat de verwachtingen zijn. Ook wij grijpen doorheen het hele proces steeds terug naar de briefing, om te checken of we alles goed aanpakken.
Bespreek de opmerkingen persoonlijk
Feedback geven op een creatieve of inhoudelijke video een is een persoonlijke kwestie. Probeer daarom ook om de feedback persoonlijk te bespreken, bijvoorbeeld door samen in onze visieruimte te werken, telefonisch te overleggen of via een videocall. Op die manier creëer je ruimte voor dialoog en voor verbinding, wat het eindresultaat alleen maar ten goede komt.
Kies één persoon voor alle feedback
Als er meerdere mensen betrokken zijn bij het project, kan het handig zijn om één persoon (SPOC of Single Point Of Contact) aan te wijzen die alle interne feedback verzamelt, tegenstrijdige opmerkingen oplost en alles dan pas doorbrieft. Op die manier blijft de communicatie helder en overzichtelijk.
Geef specifieke context en beschrijf wat je graag veranderd zou zien
Vage feedback zoals “het voelt niet goed” geeft niet genoeg informatie om bijvoorbeeld de montage te verbeteren. Geef daarom altijd specifieke context en beschrijf wat je graag veranderd zou zien en waarom. Op die manier kunnen we concrete stappen ondernemen om te verbeteren.
Always stay positive
Last but not least: blijf positief! Onthoud dat we allemaal werken aan hetzelfde doel: het beste eindresultaat. Door constructieve feedback te geven en te ontvangen, kunnen we samenwerken om het project te verbeteren en het beste uit elkaar te halen.
Onthoud dat effectieve feedback essentieel is voor een succesvolle samenwerking met creatieve partners. Door de initiële briefing te gebruiken als leidraad, persoonlijke gesprekken te voeren, één persoon aan te wijzen voor de interne feedback, specifieke context te geven en positief te blijven, wordt elke creatieve samenwerking beter!
Get in touch with Martijn.
Zin om je te verdiepen in onze blog?
Duik dan in onze Peloton Insider.