Podcasts voor bedrijven, hype of blijver?

Podcasts: ze lijken tegenwoordig overal te zijn. Van true crime tot comedy en alles daartussenin. Maar podcasts voor bedrijven, is dat een trend die blijft, of toch een hype? Tijd om in de wereld van corporate podcasting te duiken!

BLOG

Podcasts voor bedrijven, is het een hype of een blijver?
Deze 4 inzichten helpen je beslissen of een podcast de juiste stap is voor jouw bedrijf.

FIRST UP

Is een podcast iets voor jouw bedrijf?
(Spoiler: waarschijnlijk wel!)

Podcasts bieden bedrijven een unieke kans om op een persoonlijke en authentieke manier je publiek te bereiken. Maar hoe weet je of het voor jouw bedrijf werkt? Enkele vragen om jezelf te stellen voordat je die microfoon aanschaft:

  1. Past een podcast bij je merk?
    Niet elk bedrijf hoeft een podcast te hebben. Maar als jouw merk verhalen te vertellen heeft (en welk merk heeft dat nu niet?), dan kan het een krachtige tool zijn om je publiek te bereiken.
  2. Heeft je publiek interesse in je verhaal?
    Het gaat niet alleen om wat je wil vertellen, maar vooral om wat je publiek wil horen. Waar liggen zij wakker van? En hoe kan jouw verhaal hen raken en boeien?
  3. Kun je consistent afleveringen maken?
    Podcasts klinken misschien eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Je wilt niet halverwege afhaken omdat het te veel werk blijkt. Consistentie is de sleutel tot succes.
SECOND ONE

De kracht van een goede podcast

Podcasts zijn meer dan gezellige babbels. In deze blog delen we graag de ingrediënten om van een goede podcast een gouden marketingtool te maken:

  1. Een uniek concept
    Een podcast valt of staat met een sterk concept. Bedenk een originele invalshoek die echt bij je merk past en die je doelgroep aanspreekt. Je moet niet alleen informeren, maar ook entertainen en inspireren.
  2. Charismatische hosts en gasten
    Mensen luisteren graag naar andere mensen. Of het nu gaat om je medewerkers of externe gasten, het is belangrijk dat de personen in je podcast een natuurlijke connectie maken met de luisteraar. Dit maakt je podcast boeiend en menselijk.
  3. Consistentie, consistentie, consistentie
    Niets breekt je geloofwaardigheid zo snel af als een podcast die na drie afleveringen stopt. Een goede contentplanning is essentieel om te zorgen dat je consistent waardevolle content blijft leveren aan je luisteraars.
NO3: CASE STUDY

Van Boord tot Bord – hoe Westtoer het deed

Een van de meest succesvolle voorbeelden uit ons portfolio, was de samenwerking met Westtoer voor hun podcast Van Boord tot Bord. Deze podcast bracht het verhaal van de kustregio en visvangst tot leven en versterkte tegelijkertijd hun merk. Met 8 afleveringen en 19 personages zorgde de podcast voor een diepere verbinding met de luisteraars en meer begrip voor het onderwerp, namelijk duurzame visvangst.

Het resultaat?
Maar liefst 90% van de luisteraars beluisterde elke aflevering volledig uit. Dat is de kracht van storytelling en een goed uitgevoerd podcastplan.

LAST BUT NOT LEAST

Meer dan alleen audio: mix je content

Maar podcasts draaien niet alleen rond audio. Video-snippets, fotografie en visuele content spelen een grote rol bij het promoten van je podcast. Door je opnames vast te leggen op video en korte clips te delen op sociale media, vergroot je je bereik en trek je een breder publiek aan. Daardoor zijn podcasts een relevant medium én een essentieel onderdeel van een bredere marketingstrategie.

Wil je graag meer weten over onze aanpak of wat Het Peloton voor jou kan betekenen?

Get in touch with Martijn.

WORK

Laat je inspireren door enkele van onze meest recente projecten

Portfolio
/
EVENTS

Up and coming! Woon jij één van onze volgende events & webinars bij?

Events
  • Herbekijk

    Content zonder stress: creatieve formats die blijven werken

    Online aanwezig zijn, maar jezelf er niet teveel in verliezen. Hoe zorg je voor consistent boeiende content die bij jouw doelgroep blijft hangen?
    Meer info
  • 18 sep. 2025
    Webinar

    Is een goeie video het geld waard? Dit is waarom

    Twijfel je of een professionele video de investering waard is? We nemen je mee achter de schermen van ons productieproces en leggen uit wat er allemaal bij komt kijken.
    Meer info
  • 18 nov. 2025
    Webinar

    Hoe slimme data voor betere video’s zorgt

    In deze webinar delen we de belangrijkste elementen voor succesvolle videocontent en laten we zien hoe je deze inzichten praktisch kan toepassen op toekomstige projecten.
    Meer info
  • Herbekijk

    Hoe passen tv-spots in moderne marketingstrategieën?

    Tv-spots hebben een groot bereik, maar moeten opboksen tegen de gepersonaliseerde social media.
    Meer info
  • Herbekijk

    De kracht van animatievideo

    Versterk je boodschap en breng je (merk)verhaal tot leven met animatie.
    Meer info
  • Herbekijk

    Short-form content: korte video’s met grote impact​​​​​​​

    Duik in de wereld van short form videos en ontdek hoe je er maximale impact mee kunt maken.
    Meer info